Wat kenmerkt
2019? Het antwoord op die vraag is voor iedereen anders. Ook voor cabaretiers.
Dat bleek wel toen ik kort na elkaar de oudejaarsconferences van Claudia de
Breij en Dolf Jansen zag.
Weinig woorden
Wij-gevoel
Rake zinnen
Weinig woorden
Dolf staat
bekend om zijn snelheid, en dat weet hij zelf ook. De voorstelling begon wat
later, zodat het publiek ondanks de drukte in het centrum nog een parkeerplek
kon vinden. Dus, begon hij, moest hij nog sneller praten om het in te halen.
Hoewel ik dit soort grappen ken van Spijkers met Koppen en de
voorstelling die ik twee jaar geleden zag, blijven ze leuk. Er waren meer
patronen. Zo meldde hij de vorige keer regelmatig hoe vaak hij de voorstelling
speelde; nu benadrukte hij diverse keren dat dit zijn dertigste oudejaars is.
Erg? Ik moest lachen, dus wat mij betreft niet.
Wederom
zocht hij interactie met het publiek. Bijvoorbeeld door te vertellen dat in
Oekraïne een komiek premier is geworden en ons te vragen wie dat in Nederland
zou kunnen. Op elk voorstel had hij een antwoord klaar. Zo moest Bert Visscher
dan maar de vicepremier van Jochem Myjer worden; dan kwamen wij naar hem (Dolf)
toe voor een rustige avond. Maar, vroeg hij ineens, is het nog niet tot jullie
doorgedrongen dat het ook een vrouw kan zijn? Bam. Weinig woorden, punt
gemaakt.
Claudia besteedde
veel meer aandacht aan de positie van de vrouw. Een onderwerp dat haar niet
vreemd is. Zo vroeg ze zich vertwijfeld af of dit wel de conference van 2019
was, of van een paar decennia geleden.
Wij-gevoel
Dolf haalde
soms fel uit naar politici en beleid. Ook richting publiek was hij directer.
Een man die ineens de zaal uit wilde, waardoor een halve rij moest opstaan,
werd meteen aangesproken. Of hij naar de wc moest. Later beweerde Dolf dat er
volgens de statistieken vier psychopaten in de zaal moesten zitten. Die herken
je, je raadt het al, aan het feit dat ze na drie kwartier ineens nodig moeten
plassen. Claudia creëerde het wij-gevoel op een andere manier. Bijvoorbeeld
door ons te vertellen hoe ze de NPO kan laten stressen, en welke verrassing ze
voor het publiek op 31 december in petto heeft.
Waar Dolf
zich vaker richtte op de grote gebeurtenissen, was Claudia’s insteek meer hoe
wij kunnen reageren. Wat we bijvoorbeeld na afloop, als het 2020 wordt, kunnen
doen. Ze was persoonlijker en sprak mijn eigen herinneringen aan, onder meer
over oudjaarsavond. Ze gebruikte ook eigen jeugdherinneringen. En net als tijdens #NU
wist ze me te raken met haar liedjes.
Twee jaar
geleden was Dolf persoonlijker en deelde hij onder andere iets over het verlies
van zijn vader. Nu richtte hij zich nog meer op het jaar dat wij allemaal
hebben meegemaakt, en maakte hij alleen een grap over zijn vader in relatie tot
de vitaliteitstips van de NPO. Tips die afzonderlijk prima zijn, maar zo aan
elkaar gekoppeld vooral erg grappig. En het leukste: herkenbaar van kantoor.
Een tip was kleinere hoeveelheden drinken. Dat deed zijn vader ook, waardoor
zijn moeder extra vaak moest lopen om drank te halen. Ik heb natuurlijk geen
idee hoe hij zich echt onder het gemis voelt, maar het verschil in benadering
van zo’n onderwerp was herkenbaar. Tijd heelt misschien niet alles, maar staat
nooit stil.
Rake zinnen
Vanwege de
voorstelling uit 2017 hoopte ik bij Dolf opnieuw op mooie zinnen, en die kreeg
ik. Hij sloot wederom een betoog af op een manier die bijbleef. Of je het nu
met hem eens bent of niet, de zin is raak en spoort aan tot nadenken. "Wie
bomen kapt, vernietigt het verleden, en maakt de toekomst onmogelijk." Ook
zijn gedichten vind ik treffend en zou ik graag teruglezen. Dit keer een
gedicht over een man die maar wat aanklungelt en een vrouw nodig heeft. “Maar
één zin heeft zin, ik ben niks zonder jou.” En een pleidooi voor liefde en
vriendschap, een onderwerp waarin Dolf en Claudia elkaar volgens mij wel kunnen
vinden. Religie is volgens hem niet de reden voor oorlog, en God staat niet aan
een kant. "Ik geloof niet", begon hij steeds. En dan zijn er liefde
en vriendschap: "Je hoeft me niet te geloven, maar weet dat ze er
zijn."
De opbouw van
beide voorstellingen verschilde. Dolf schakelde vlot van onderwerp naar
onderwerp. Achteraf vroeg ik me af: hoe zijn we hier gekomen? Maar op het
moment zelf volgde ik de overgangen moeiteloos. Claudia ging meerdere keren
ineens terug in de tijd, naar een hele andere scène. Dat onverwachte trok juist
mijn aandacht en hield me er op een andere manier bij. En het was mooi te
ontdekken hoe het dan uiteindelijk allemaal in elkaar paste.
Twee
verschillende voorstellingen dus. Allebei over ons 2019. En minstens zo
belangrijk: ik heb veel gelachen, werd geprikkeld en ging na beide met een
voldaan gevoel naar huis. Nieuwsgierig geworden, maar kom je niet meer in het
theater dit jaar? Ik hoop dat de voorstelling van Dolf na oudjaar net als
voorheen op YouTube verschijnt. En Claudia kun je natuurlijk live op televisie
bewonderen op 31 december. Veel plezier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten