De week voor
Kerst domineert Serious Request, de liefdadigheidsactie van 3FM, radio en
televisie. Je kan een plaatje aanvragen, feesten en mooie spullen kopen om
kindersterfte door longontsteking te verminderen. Maar plezier maken vanwege
het leed van een ander, is dat niet heel wreed? Heeft het geen bittere
bijsmaak, omdat het een manier is je schuldgevoel over alle weldaad tijdens de
feestdagen af te kopen? En wat doen nu eigenlijk een paar centen voor mensen
die weinig mogelijkheden hebben om hun lot te verbeteren? Wat als een deel van het
geld onderweg ergens blijft hangen? Waarom gaat er geld naar marketing in
plaats van naar het uiteindelijke doel? Al met al heeft het toch helemaal geen
zin?
Al die
vragen beantwoord ik graag met vragen. Want waarom vinden we het prima gemanipuleerd
te worden om producten te kopen die we eigenlijk niet nodig hebben, maar stuit
het ons tegen de borst als goede doelen proberen zo veel mogelijk geld bij
elkaar te krijgen? Als iedereen vanuit het niets initiatief zou moeten nemen en
het letterlijk en figuurlijk zelf moet uitzoeken, moeten we toch veel meer voor
de toekomst van deze wereld vrezen? Als iemand graag zijn bedrijfsnaam wil
noemen en zo zijn reputatie wil verbeteren, is zijn geld toch nog steeds
evenveel waard? Waarom is het wél oprecht als je je verschuilt achter een gekopieerde
tekst op Facebook die anderen laat weten dat je oog hebt voor hun leed, maar
wordt het motief achter iets goeds doen al snel veroordeeld? Doet het motief
ertoe als de gift mensenlevens redt? Als promotiemateriaal inzetten en een tegenprestatie
bieden meer opleveren dan dat het kost, waarom zouden organisaties die middelen
dan niet gebruiken? Anderen ondersteunen geeft je bovendien een goed gevoel. Volkomen
belangeloos is het dus niet. So what? Je helpt niet alleen een ander, maar ook
jezelf. Ik zeg: win-winsituatie!
Je kan in je
eentje niet het leed van de hele wereld dragen. Maar tussen ‘alles’ en ‘niets’
zit een heel groot gebied. Wanneer je kiest voor de veiligheid van niet geven,
weet je sowieso dat je niets zal veranderen. Is zekerheid dan wel zo prettig? Zo
moeilijk is het niet: geef wat je wilt missen. Een glimlach, een uurtje van je
tijd, een luisterend oor, een paar euro. Het zal de wereld niet redden, maar
voor iemand maakt het een wereld van verschil. En hoe idealistisch ook, hoe
meer mensen dat doen, hoe mooier de wereld wordt. Noem me naïef, maar als ik
daar weer even het bewijs van zie, ben ik trots dat ik onderdeel uitmaak van de
mensheid.
Dan is daar
natuurlijk de actie van de
6-jarige, ongeneeslijk zieke Tijn. Hoewel ik voorstander ben van uitnodigen
en informeren in plaats van nomineren, is het mooi om te zien hoe snel de actie
zich verspreidt. Al snel wordt echter geroepen om een lintje voor deze jongen
en vrees ik voor een kortstondige socialemediahype. Want dat is makkelijk. Als
het echt bijzonder is wat zij doen, help dan mee. Niet door je verplicht te
voelen je nagels te lakken, dat is niet de essentie. Wat Tijn en zijn familie
doen is simpel, is ingewikkeld, is stoer. Zij sluiten hun ogen niet voor wat dichtbij
en ver weg gebeurt. Zij treden naar buiten met hun hoop én verdriet om zo
anderen te helpen. Ze zijn dankbaar voor wat ze daarvoor terugkrijgen. Zij
hebben het lef de verbinding met mensen aan te gaan.
Ik geniet
van 3FM Serious Request. Ja, natuurlijk zijn er dingen gepland. Ja, natuurlijk
weten ze hoe ze mensen tot doneren kunnen bewegen. Maar marketingstrategieën en
oprechtheid kunnen prima samengaan. Want ik zie ook twee DJ’s die zich openstellen
voor anderen. Mannen die, door steeds iets meer van zichzelf te tonen, mij het
gevoel geven dat ik erbij ben. Ik hoor ontroerende, grappige en verrassende
verhalen. Ik zie mensen die zich inzetten voor anderen, simpelweg omdat hun lot
hen aan het hart gaat. Ik zie menselijkheid in al zijn kwetsbaarheid en kracht.
Ik zie hoe heel veel kleine stukjes een puzzel kunnen vormen met een prachtig
wereldbeeld. Ik zie hoop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten