Speelse kracht
En wat voor
orkest. Pop, rock, klassiek; aldus chef-dirigent Jasper Staps is het allemaal
muziek. Een mooi statement, maar het blijft niet bij woorden. Schijnbaar
moeiteloos slaan ze de wanden van de hokjes kapot. Klassiek in een modern
jasje, popnummers in onverwachte arrangementen, het lijkt hen niet uit te
maken. De stille, ‘serieuzere’ stukken komen niet tot hun recht in deze setting
van pratende mensen en buitenlucht. Dat het orkest ook dit publiek haar
veelzijdigheid wil tonen is op zich een loffelijk streven, al betwijfel ik
enigszins of dat veel oplevert. Na de pauze starten met een zachte melodie vind
ik echter geen slim besluit. Zelf zou ik kiezen voor een welluidend akkoord dat
vakkundig gesprekken doorbreekt. De strakke, speelse kracht waarmee het orkest
Trijntje’s zang aan alle kanten omarmt, optilt en dan weer zachtjes meevoert
past hier beter. Ook al vind ik de muziekkeuze net wat minder interessant dan
die van eerdere theaterconcerten die ik bezocht, toch weten ze me wederom te
verrassen met hun abrupte wendingen, onverwachte wisselingen en rake timing. Al
is dat eigenlijk geen verrassing meer.
Status
Tussen haar
zuivere zang en overtuigende uithalen door, spreekt Trijntje enthousiast over
haar ervaringen met het orkest en omschrijft het als “een warm bad” en “een
familie”. Over hun muzikaliteit rept ze nauwelijks. Maar dat deze mensen kunnen
musiceren ligt er ook wel zo dik bovenop, dat elk woord daar waarschijnlijk alleen
maar onrecht aan doet. Ook zonder Trijntje’s woorden is hun status helder.
Immers, welke dirigent kan zonder enige schroom stellen dat een zangeres van dit
kaliber het orkest begeleidt? Het duurde ook even voordat Trijntje de bune betrad.
Eerst mochten eigen solisten hun tonen over het water onze kant op laten
zweven. Hoewel een deel van het publiek duidelijk voor Trijntje Oosterhuis een
plekje langs het water zocht, is het helder: het orkest is de hoofdact van
vanavond. De zangeres in kwestie lijkt hier totaal geen moeite mee te hebben;
ze vertelt met trots dat het een eer is om door dit orkest te worden gevraagd.
Knallende finale
Een bedankje
vanuit – vermoed ik – de organisatie hoort er altijd bij. Helaas, want de vrouw
hakkelt zich er wat onhandig doorheen. Het contrast tussen haar en de professionals
op het podium wordt nog groter als er luid gekraak door de luidsprekers klinkt.
Ah, de bloemen.
Terwijl wij
nog napraten over dit goedbedoelde moment, zetten het orkest en Trijntje hun
laatste nummer in. Blijkbaar leek het de organisatie een goed idee de show
spetterend af te sluiten, want vanuit het niets wordt de muziek overstemd door
geknal en geknetter. Het vuurwerk schiet veertig minuten eerder dan
aangekondigd vol overgave de lucht in. Nog even denk ik dat het bij een paar
knallen zal blijven, maar nee. Ook de geluidstechnici komen tot die conclusie
en geven een flinke zwengel aan de volumeknop. Terwijl het een eindje verderop
flitst, sist en ratelt, spelen muzikanten onverstoorbaar door en zingt Trijntje
de vuurwerksterren van de hemel. Het publiek betuigt haar support door na de
laatste tonen extra veel goedkeurende herrie te maken. “Harder dan het
vuurwerk!” moedigt Trijntje aan. Maar dat kan het vuurwerk niet laten gebeuren.
Onmiddellijk gillen de pijlen er fanatiek op los. Wij laten ons niet uit het
veld slaan en strijden klappend, joelend en fluitend door. Ik hoop van harte
dat ze het gehoord hebben, daar op het podium. Een kleine tip voor de
organisatie: een knallende finale verzorgen, dat kunnen deze mensen heel goed
zelf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten