Tijdens een
eerdere cabaretvoorstelling van Yentl en
de Boer was ik vooral onder de indruk van hun muziek. Yentl en de Boer in Concert, daar moest ik dus wel naartoe. Dit
keer staan ze niet alleen op het toneel, maar hebben ze vier muzikanten bij
zich. Ze zeggen dat ze daar erg blij mee zijn. Dat blijkt ook wel wanneer ze
hen niet alleen zoals gebruikelijk aan het eind voorstellen, maar ook al
tijdens het tweede nummer. Zij snappen het. Laurens Joensen, Jan Teertstra,
Viktor van Woudenberg en Charlie Zastrau veranderen voor mij bekende nummers op
zo’n manier, dat ik er als het ware met nieuwe oren naar luister. Het
prijswinnende “Ik heb een man gekend”, bijvoorbeeld. Ook nieuwe liedjes
voorzien ze van een vreemde sfeer, aanstekelijk tempo of gewoonweg goede
muziek.
En wat een liedjes.
Dat ik een eerdere voorstelling zag, maakt niet dat ik de onverwachte twists en
gedachtekronkels in nieuwe nummers kan voorspellen. Yentl en de Boer schilderen
situaties waarbij regelmatig gelach van herkenning klinkt. Bijvoorbeeld over de
‘originele’ inrichting van een huis. Met woord en stem tonen ze hoe belachelijk
wij mensen soms bezig zijn, door zonder één kritisch woord uit te leggen hoe je
moet voordringen. Hun zinnen zijn zo beeldend, dat ik mezelf al maaiend met
mijn stok over straat zie stormen. Maar ze laten ook zien hoe ontroerend en
mooi de wereld kan zijn. En als je de hele zaal plat krijgt met een nummer over
kaas, dan weet je hoe je liedjes moet schrijven. Hoewel ze in het promofilmpje
zelf nog meegaan in die hilariteit, zingen ze vanavond met uitgestreken stemmen,
wat de impact alleen maar vergroot.
Die stemmen
zijn zeker het noemen waard. De verrassende en afwisselende tweestemmigheid houdt
mijn aandacht nog meer vast. Ze zingen zuiver en, niet onbelangrijk, heel
verstaanbaar. Zo komen de creatieve teksten nog beter tot hun recht. Ook
wanneer ze alleen zingen klinkt het zelfverzekerd en sterk. Omdat ze hun
stemmen anders laten klinken bij bepaalde nummers, zonder dat het ‘too much’
wordt, heb ik absoluut geen mimiek of lichaamstaal nodig. Daarnaast klinkt hun
plezier om op het podium te staan geregeld in hun stem door. Mocht iemand nog
twijfelen over hun zangkwaliteiten, dan maakt het eerste nummer na de pauze
daar vakkundig een einde aan.
Wanneer ze vragen
of het klopt dat er meerdere geleidehonden in de zaal liggen, krijg ik bijna
last van déjà vu. “Wat zijn ze lief en stil. Dat vind ik fantastisch.” Dan kan
ik mijn lachen echt niet meer inhouden. Waarom, vraag je? Nou, daarom.
Wilka is lief en stil, dat klopt. En thuis. Waarom? Dat zeg ik net, daarom.
Ik word
vastgegrepen en meegenomen door een wereld vol herkenbare, grappige, bizarre,
ontroerende en bovenal menselijke situaties. De stiekeme hoop op een
perkamenten brief met de uitnodiging voor een toverschool laat niet alleen mij
weer even dromen. Het enige vervelende moment komt wanneer de laatste nummers
worden aangekondigd. Ik heb nog helemaal niet de behoefte deze zaal te verlaten
en de buitenwereld weer in te stappen. Toch doe ik het, weer een beetje rijker.
De dames toonden me dat magie overal te vinden is, als je maar goed kijkt. In
deze theaterzaal, in mooie liedjes, in alledaags gedoe. En daar hoef je echt
geen kind voor te zijn. Dus Yentl en de Boer, heel erg bedankt voor deze
wonderlijke reis!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten