Theater, in
deze tijd geniet ik er misschien nog wel meer van dan voorheen. Dus nu het
grote moois-uit-agenda-strepen weer is begonnen, en ik de voorpret over wat op
de planning staat uit zelfbescherming omring met vraagtekens en misschiens,
denk ik maar wat graag terug aan 25 september. Toen droomde ik weg bij een van
de twee Kampvuursessies die Yentl en de Boer die avond hielden.
Het grootste
nadeel van de coronamaatregelen in het theater - als we al dat prachtigs dat
niet door kan gaan even vergeten - is dat je geen stoelen kan selecteren als je
kaartjes koopt. Die optie garandeert niet automatisch goede plaatsen, maar je
weet van tevoren wel waar je op kan rekenen en soms biedt een lagere rang een
betere optie. Nu was het gokken, want ook voor deze voorstelling kon ik alleen
een rang kiezen. Als we de zaal binnengaan, wordt ons zeer vriendelijk een
plekje gewezen. Wij belanden helemaal aan de zijkant van het podium, linkser
kan niet. Hoewel dat qua zicht voor mij natuurlijk heel weinig uitmaakt, vind
ik het toch jammer. Ik zit het liefst in het midden, waar het geluid mooi
gelijk verdeeld op me afkomt. Ook word ik wat afgeleid door zachte maar
irritante echo’s. Doordat er minder mensen in de zaal zitten?
Maar ik had
kunnen weten dat het niet uitmaakt. Wederom nemen Yentl en de Boer me mee. Ik
kan schrijven over hun zuivere
tweestemmigheid, maar dat heb ik al gedaan. Ze beweren zelf op een gegeven
moment dat mensen hen niet uit elkaar houden. Is dat echt zo? Tuurlijk, hun
stemmen klinken als een eenheid, maar zijn door hun erg verschillende klank wat
mij betreft prima te onderscheiden. En dan heb ik er niet eens baat bij dat ze
er niet uitzien als een eeneiige tweeling.
Hoewel ik
een groot deel van de liedjes al ken en ook al eerder live hoorde, blijven ze goed.
Zelfs al weet ik de clue, de teksten roepen meteen weer beelden op. Alsof ik in
hun lied sta. Ook in de voor mij nieuwe liedjes herken ik een blijkbaar
typische Yentl-en-de-Boer-sfeer en het effect daarvan op mezelf. Een liedje
klinkt wat melancholisch, terwijl de tekst dat niet rechtvaardigt. Ik snap dan
ook niet helemaal waarom dat gevoel wordt opgeroepen. En dan, met één zinnetje,
schiet de brok in mijn keel en is alles anders. Dat is knap! Dat op het
verkeerde been zetten doen ze ook met een hele andere uitwerking. De ‘haha, het
was stiekem toch nog niet af’-grap werkt fantastisch. Wanneer ze zingen over de
watersnoodramp ga ik ineens nadenken over hoe heftig dat moet zijn geweest.
Natuurlijk heb ik gehoord over de ramp. Ik weet dat het erg was. Hoeveel mensen
het trof, geen idee. Die getallen hoor je en verdwijnen weer. ‘Veel’ is ongrijpbaar.
Zo veel dingen zijn ‘veel’. Dat beeld van een jong meisje, starend uit het
raam, met al die geluiden om haar heen die ze nooit zou moeten horen... Zo'n
verhaal blijft veel meer bij me dan de grote geschiedenis. Het lied over het
einde van de wereld is een mooi voorproefje van Lacrimosa, waardoor ik
extra hard ga duimen dat die voorstelling gewoon doorgaat.
Lang somber blijft
het niet. Het publiek en - hoop ik - de mensen op het podium hebben lol om
dingen waarover je je soms schuldig voelt of waarvoor je je schaamt, maar die
je toch doet. Zoals liegen dat je iets best weet. De combinatie van herkenning,
misschien wat gêne en hilariteit is heerlijk. We hebben samen plezier zoals dat
lang geleden kon met vriendinnetjes, als stoute kinderen die achteraf giechelen
om een buurman die na het belletje trekken kwaad werd. En dan is er het mij
bekende “Zitten in de trein”: wat een rare gewoontes hebben we toch! Door hun
stemgebruik wordt dat des te duidelijker. En toch, bedenk ik grinnikend, dat
meelopen met de trein heb ik die middag nog gedaan. Ook geleidehond Wilka ziet
daar het nut van in. Het wurmen laat ze keurig aan anderen over, dat dan weer
wel.
Tijdens “Meemaken
of niet” barst Christine ineens in lachen uit. Ook al is dit een van de liedjes
waarin de twee grapjes maken en korte gesprekjes voeren, klinkt dit anders. Als
ze het uitlegt en hun plezier doorzingen even lastig maakt, kan ik niet anders
dan enorm in de lach schieten. Mooi hoe ook voor deze woordkunstenaars één
woordje van de ander zo'n verschil maakt.
Een
minpuntje? Nou, vooruit, een kleintje. Tussen de liedjes door maken de dames
grapjes over (niet mogen) hoesten, een momentje om de keel te schrapen - wat
dan natuurlijk niemand doet - en andere coronagerelateerde zaken. Logisch, je
ontkomt er ook niet aan. Maar dat is nu juist wat wél fijn zou zijn. Niet om te
ontkennen, maar om even op te gaan in iets anders. Omdat er nog zo veel meer is
om je mee bezig te houden, om van te genieten. Om bij weg te dromen. Gelukkig
kan dat in hun liedjes. Ik kan opgaan in boeken over niet-bestaande werelden,
maar net zo goed in waargebeurde levensverhalen. De liedjes van dit duo sluiten
naadloos aan op die smaak. Ik vertoef maar wat graag even in hun fantasiewereld,
en ga net zo lief op in alledaagse dingen die ineens een verhaal zijn. Het
vermoeiende van moeder zijn bijvoorbeeld, dat door al die voorbeelden ook voor
een niet-moeder zowel heel grappig als invoelbaar is.
Yentl en de
Boer staan niet alleen op het toneel. De twee musici die hen begeleiden zetten vakkundig diverse
instrumenten in om de nummers meer kleur te geven. Om ze te voorzien van andere
jassen dan tijdens het vorige concert dat ik bijwoonde, waardoor ze muzikaal
blijven verrassen. Leuk te horen wat zo'n verschil met een nummer doet.
En
geleidehond Wilka? Tijdens de eerste keer dat ik het duo live zag, Wilka's
eerste theatervoorstelling, liet ze horen hoe eng ze theater vond. Ze was net een
paar dagen 3 en liet zich er heel makkelijk van overtuigen dat wat eng bedoeld
was, dat ook was. Dus natuurlijk is mijn volwassen, enorm ervaren geleidehond
van ruim 7,5 jaar nu gewoon mee en ligt ze braaf bij mijn voeten. Maar dat de
cirkel nu rond is, betekent niet dat we niet meer samen naar het theater
kunnen. Zowel Orpheus als de andere theaters die ik dit jaar bezocht, hebben
alle afstandszaken uitstekend op orde. Ik hoop dan ook nog vaak even weg te
mogen dromen, te lachen, te slikken, op te laden, te voelen tijdens heerlijke
avonden als deze.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten